Durant el ple de gener es va posar de manifest la necessitat de reforçar les polítiques d’habitatge que s’estan impulsant des de l’equip de govern per tal d’anar avançant en la resolució d’una de les principals problemàtiques del nostre municipi, i de la nostra societat, com és la dificultat que tenen moltes persones per accedir a un habitatge digne i assequible. Una problemàtica que s’ha accentuat amb la pandèmia i que ens obliga a estar-hi més a sobre per garantir aquest dret. És per això que no podem baixar la guàrdia i hem de continuar treballant per dotar els equips i les propostes dels recursos necessaris. En aquest sentit, durant la sessió plenària vam anunciar la contractació, a partir d’aquest mes de febrer i durant nou mesos, d’un tècnic d’Habitatge i d’una administrativa. Aquesta contractació s’ha pogut fer a través del programa del SOC de treball als barris. Sens dubte, uns reforços molt esperats que ens ajudaran a dur a terme els nostres objectius en matèria d’habitatge. També vam anunciar que s’ha confeccionat un pla d’inspeccions d’habitatges buits que té per objectiu mobilitzar els habitatges dels grans tenidors que estan tancats i desocupats; a més, s’ha signat un conveni amb l’Agencia d’Habitatge de Catalunya que finançarà una part de les despeses que generin aquestes inspeccions.
Però això no és tot! En el ple també vam anunciar que s’ha reeditat el programa per fomentar la cessió d’habitatges a la borsa de lloguer de l’Ajuntament. Aquest programa, com ja hem explicat en diverses ocasions, té diferents avantatges, com ara que garanteix al propietari el cobrament del lloguer; ofereix dues assegurances i una bonificació del 95% en el pagament de l’IBI; a més de la possibilitat d’invertir fins a 10.000€ a fons perdut per fer-hi reformes i condicionar l’habitatge.
Les propostes en matèria de polítiques socials van ser un altre dels eixos que va centrar el ple del mes de gener. La crisi esdevinguda arran de la pandèmia ha posat de manifest la necessitat de dur a terme polítiques decidides per protegir els més vulnerables. En aquest sentit, es va anunciar la posada en marxa aquest mes de febrer d’un servei d’assessorament jurídic en matèria d’estrangeria on, mitjançant cita prèvia, cada dilluns s’atendran les persones que tinguin dificultats a l’hora de fer algun tràmit referent a temes d’estrangeria. Es tracta d’un conveni amb Càritas que ajudarà a descongestionar la feina de la tècnica de Ciutadania. Per altra banda, també s’ha informat que s’ha iniciat el projecte d’alfabetització digital gràcies a un conveni amb la Creu Roja. La pandèmia ha incrementat la bretxa digital i és per això que en coordinació amb les escoles del municipi i altres agents socials s’ha decidit posar fil a l’agulla en aquest tema. Els grups es faran d’acord amb la normativa Covid i s’atendran al local social de la Caixa. En paral·lel s’ha acordat, a través d’un conveni amb el Consell Comarcal, posar en marxa un servei per ajudar les persones que ho necessitin a fer tràmits per via telemàtica amb l’administració. Al front d’aquest servei hi haurà una agent que cada dimarts atendrà amb cita prèvia ala Casa de les Vídues. La pandèmia també ha afectat les activitats extraescolars que es duien a terme però hi ha excepcions pels serveis socioeducatius i, així, s’ha pogut reemprendre el servei del Centre Obert per atendre els nens i nenes de primària que necessiten reforç escolar, activitats per fomentar la socialització i poder continuar treballant hàbits i pautes educatives.
Per altra banda, en el ple de gener es va aprovar, per unanimitat, una moció presentada conjuntament amb el grup municipal d’ERC sobre la problemàtica dels continus talls de subministrament d’aigua i d’electricitat que pateixen els veïns de les urbanitzacions Selva Brava i Font Bona. Amb aquesta moció s’han volgut denunciar públicament els abusos que estan patint els veïns d’aquests dues urbanitzacions i exposar la voluntat de trobar una solució el més aviat possible a una problemàtica que fa massa anys que dura. En la moció s’explica que després d’intentar contactar sense èxit amb Endesa, s’ha decidit reclamar a la companyia que faci les inversions necessàries de millora de la xarxa i que posi punt i final a aquesta problemàtica. Així mateix, s’ha acordat posar en coneixement de la Generalitat la situació perquè iniciï, si cal, procediments sancionadors. En el mateix text es retreu a l’empresa Rec Madral la manca d’actuació per resoldre el problema i es constata que les fuites i rebentaments de les seves canonades deixen sense aigua els habitatges i malmeten els camins públics per on passen les canonades. Durant l’exposició de la moció es va deixar clar que no es tracta de fer un “brindis al sol” sinó que és un problema que preocupa molt. En aquest sentit es va anunciar que es treballa per trobar la manera de tenir una canalització pròpia al municipi i que ara, gràcies a una subvenció de l’ACA, en el pressupost d’enguany s’ha previst un projecte per començar al 2022 a executar la canalització, fet que demostra que no s’ha badat en absolut per posar fil a l’agulla en aquest tema.
Finalment en el mateix ple es va donar compte dels bons resultats del servei de minideixalleria que durant el primer mes de funcionament ha recollit 30 quilos de piles i bateries, 15 quilos de petits aparells electrònics, 5 quilos de bombetes i 2 quilos de taps de plàstic.