Inici General Comentari del ple del mes d’abril

Comentari del ple del mes d’abril

1760

El ple d’aquest mes ha estat sens dubte un dels més estranys que es viuran mai a l’Ajuntament. Des del mes de març són moltes les coses que han canviat, i l’ajuntament ha patit una transformació que ens ha obligat a canviar la presència física per les trobades virtuals. I el ple no ha estat aliè a aquesta transformació que esperem que sigui temporal i que recuperem de nou la normalitat.

Posats a buscar aspectes positius a aquesta situació, hem constatat que el ple d’aquest mes de març ha estat més seguit que mai pels llagosterencs. El fet de transmetre’l per Youtube (ha quedat penjat al nostre canal de Youtube i per si algú el vol visionar Aquí en teniu l’enllaç), a més de per Llagostera Ràdio com sempre, i el confinament a què estem condemnats ha ajudat a la seva difusió. Des d’Esquerra valorem molt positivament l’apropament del debat municipal al conjunt de la població. Continuarem buscant la manera que aquesta connexió amb la població es mantingui.

L’impacte del coronavirus

El canvi més significatiu d’aquests darrers dos mesos no ha estat únicament el model de relació interpersonal. La crisi del coronavirus no només ha provocat el dolor a les famílies que han perdut un familiar estimat, sinó que ha provocat una crisi socioeconòmica que tindrà continuïtat un cop controlada la pandèmia. Per aquesta raó, les actuacions que com a equip de govern ens plantejàvem per aquest 2020 s’han vist clarament aparcades per dedicar-nos, mentre no es controli la pandèmia, a l’aplicació de les mesures de protecció a la població, a interpretar la normativa d’una nova realitat i a coordinar les accions de la ciutadania pel benestar dels llagosterencs a causa d’un virus altament contagiós.

No tenim cap dubte que gràcies al treball del personal sanitari, del de seguretat i de la responsabilitat individual dels ciutadans, podrem superar la crisi sanitària provocada per aquest virus. Però també estem convençuts que a la sortida de la crisi sanitària ens trobarem amb una crisi econòmica i social. Aquest convenciment ens obliga a actuar amb celeritat, perquè els ajuntaments, tot i no ser les administracions més dotades econòmicament, som les que estem més a prop del ciutadà i per tant és la nostra obligació fer front a aquesta situació. Per a fer-ho hem convocat el Consell Social i el Consell de Promoció Econòmica per identificar les principals necessitats i actuar en conseqüència.

Paral·lelament al treball amb aquests òrgans participatius teníem clar que com a Ajuntament havíem de tenir preparada una partida econòmica per tal de poder fer front a aquest problema. Es per això que vam portar a consideració del ple una modificació de crèdit de 100.000 euros, provinents de romanent de tresoreria, per ajudes al sector productiu i a les famílies. Caldrà per això fer les modificacions oportunes del pressupost, que comportaran obligatòriament renunciar a actuacions anunciades en la presentació del pressupost. La proposta va ser aprovada per unanimitat.

La Festa Major passa a l’octubre i coincidirà amb la Fira del Bolet

Una altra conseqüència de la situació actual ha estat el canvi de dates de la festa major. La Festa Major d’enguany estava prevista pels propers 28, 29, 30 de maig i 1 i 2 de juny. Com és comprensible la situació provocada pel coronavirus ens ha obligat a haver-la d’ajornar. Després de parlar-ho amb la Comissió de Festes, amb algunes entitats participants i amb agents econòmics, com la Unió de Botiguers o l’Associació de Restaurants, es va decidir traslladar-la al 9, 10, 11, 12 i 13 d’octubre.

Com sabeu en aquelles dates també es celebra la Fira del Bolet, en concret el dia 12 d’octubre que ja es festiu i cau en dilluns. En aquest ple el que vam aprovar va ser moure el festiu local previst pel dimarts 2 de juny al dimarts 13 d’octubre. El dia 1 de juny seguirà essent festiu local coincidint amb la Pasqua Granada, tal i com passa a diferents poblacions catalanes.

Tres convenis importants pel poble

Malgrat l’arribada del coronavirus, que ha marcat tota l’agenda d’aquests darrers dies i dels que vindran, cal tenir present que l’activitat municipal no s’atura i que s’ha d’avançar en altres temes per poder-los tenir resolts un cop s’acabi el confinament. És per això que aquest ple del mes d’abril estava farcit de punts.

Perquè més d’hora que tard deixarem enrere aquesta crisi i la realitat municipal continuarà el seu camí. Això ens porta a seguir treballant i a provant diversos convenis per tal d’oferir diferents serveis al nostre municipi. En concret en aquest ple en trobem tres. 

El primer és un conveni amb el Consorci de Normalització lingüística on l’ajuntament es compromet a l’acolliment i acompanyament lingüístic, posant a l’abast de la població cursos de català.

El segon és un conveni amb el Consell Comarcal per a l’impuls de la ocupació juvenil a partir del qual Llagostera té una persona que un cop la setmana pot orientar i assessorar els joves que estan en recerca de feina.

Finalment el tercer no és exactament és un annex al conveni ja signat entre les àrees de promoció econòmica de Llagostera i del Consell Comarcal del Gironès. Es tracta d’una subvenció atorgada que aporta al nostre poble tres plans d’ocupació, dos per a la brigada i un per a medi ambient, durant sis mesos a cost zero per les arques municipals.

Tots tres convenis, aprovats per unanimitat dels grups polítics, suposen, per una banda l’ajuda a la formació i recerca i la generació de llocs de treball, i per l’altra la recerca de cohesió social amb projectes d’acollida.

Moció contra les lleis espanyoles d’estabilitat pressupostària 

El grup de Junts per Llagostera va proposar a la Comissió Informativa una moció per a la modificació de l’article 2/2012 de 27 d’abril sobre l’estabilitat pressupostària i sostenibilitat financera.  Els dos grups de govern vam considerar que la moció era poc ambiciosa i vam presentar esmenes per tal de poder ampliar-ne l’abast.

Tant el grup d’Esquerra com el de Cup Alternativa creiem que s’havien d’incloure a la moció l’article 135 de la Constitució o la llei 27/2013. El motiu és que totes elles formen part del corpus jurídic econòmicament restrictiu imposat als ajuntaments arran de la crisi del 2008 i que en els moments actuals no permeten als consistoris poder fer front amb garanties a les necessitats de caràcter social de la seva població.

Finalment el grup de Junts per Llagostera va decidir incloure les aportacions que havia fet CUP-Alternativa, que anaven en la mateixa direcció de les que havia fet Esquerra, a la moció. De fet, és curiós perquè dels cinc acords del text, només el darrer que era informar a diferents òrgans d’aquesta moció era de Junts per Llagostera. La moció es va aprovar per unanimitat.

Moció de Junts per Llagostera de suport al comerç

Com hem explicat abans, la voluntat d’aquest govern és lluitar de forma decidida contra els efectes del coronavirus però sempre de la mà dels més afectats. Vam arribar al poder amb la bandera de la participació i no tenim cap intenció de deixar-la d’onejar. Amb aquesta moció ha quedat del tot palès la diferent visió de la participació ciutadana.

Per a nosaltres, i per al nostre soci de govern, el que cal és diagnosticar amb els agents afectats les necessitats a cobrir per culpa del coronavirus i plantejar les solucions. En aquest sentit s’han convocat el Consell Social i el Consell de Promoció Econòmica i a tots els grups polítics presents a l’ajuntament per consensuar les actuacions de suport a la crisi socioeconòmica. Junts per Llagostera el que plantejava amb aquesta moció era debatre i acordar només els grups polítics, i informar després als agents econòmics dels acords presos. Valorant i agraint la predisposició de Junts per Llagostera, no podem donar suport a un model de participació que no compartim. Algunes de les propostes que es portaven a ple per part de Junts per Llagostera, en els consells es va veure que no eren factibles i que calia plantejar-se altres actuacions. 

Paral·lelament la seva cap de llista, Pilar Aliu, va fer un seguit de declaracions tant en xarxes socials com en mitjans locals en què assegurava que el govern havia aturat un projecte anomenat “Mercats Propers” que volia potenciar una aplicació de compres online als comerços de Llagostera.

Aquest projecte està liderat per la Diputació de Girona i és totalment fals que l’Ajuntament l’hagués aturat. De fet, per demostrar aquesta informació totalment errònia del grup de Junts per Llagostera, vam enviar una pregunta a la Diputació. La resposta va ser que l’Ajuntament de Llagostera no ha aturat el projecte i que en segueix formant part. És obvi, doncs, que la lectura de Junts per Llagostera és completament equivocada.

Vam demanar al grup de Junts per Llagostera que rectifiqués les seves declaracions, però per ara no ho han fet. A més a més els vam animar a posar-se amb contacte amb el regidor de Promoció Econòmica o qualsevol membre de l’equip tècnic quan tinguin un dubte d’aquesta mena. A l’hora de presentar aquesta moció no havien parlat amb cap membre de l’àrea. En els moments actuals en què ens toca remar tots cap a la mateixa direcció hauríem d’evitar utilitzar la lluita contra el coronavirus de forma partidista.

Com que la moció es basava en una informació errònia i proposava que l’Ajuntament destinés recursos a crear una plataforma que la Diputació ens ofereix de forma gratuïta, tots els grups del plenari, menys la pròpia JxLl, hi varen votar en contra.

Altres punts tractats al ple

Pel fet que el mes passat no es fes ple per motius obvis, aquest tenia molts punts, cosa que va provocar que s’allargués durant poc més de 3 hores. Dintre d’aquests punts, vam aprovar bases per contractació de personal, vam modificar el pressupost per determinades necessitats immediates de l’Ajuntament i del Patronat Josep Baulida, i es va modificar el POUM per unificar criteris sobre el tipus de teulades. Evidentment, aquests temes són menors si tenim en compte la transcendència del temes que hem comentat anteriorment.